poniedziałek, 19 grudnia 2011

Domek z piernika.

Zeszłoroczny domek z piernika. Jeszcze dobrze się trzyma, więc nie robię drugiego. Dużo było przy nim stresu i pracy. Jestem pionierką u nas w rodzinie, jeśli chodzi o domki z piernika :) Wujek zamontował mi wewnątrz bateryjkę, także nawet z okienek bił nocą blask. Krzywy, pulchny, ośnieżony jak na Syberii. Na czubku choinki babciny stary klips wyszperany w pudle z drobiazgami. Swoją drogą, to gromadzi się tych cudaczności i szpargałów przez lata, że aż strach. Ola i ja to takie dwa chomiki. Ja nawet chyba bardziej ;p Ale ostatnio wyrzuciłam moją kolekcję pięknych metek po ubraniach, więc tak jakby idzie ku lepszemu. 
Gromadzenie wszelkich pięknych, pozornie zupełnie niepotrzebnych drobiazgów ma jednak sens. Po latach często się przydają. Chociażby ten klips. Albo np., gdy robiłam prezenty dla koleżanek wykorzystałam piękne wstążki z jakichś wiązanek, które mama dostaje od swoich uczniów. Także dopóki mogę, to nie wyrzucam wszelkich wycinków z gazet, znaczków, pocztówek, koralików, czy sznurków. Przechowuję je w pudłach, a potem z triumfem wyjmuję, gdy są potrzebne.



Składniki (domek+elementy dodatkowe):
  • 600 g mąki pszennej
  • 250 g margaryny (można zastąpić masłem, jeśli zamierzacie domek jeść)
  • 200 g ciemnego cukru (ja dałam zwykły)
  • 7 łyżek płynnego miodu lub golden syropu
  • 1,5 - 2 płaskie łyżeczki sody oczyszczonej
  • 5 łyżeczek przyprawy korzennej do piernika
  1. Do garnuszka włożyć margarynę, cukier, miód lub golden syrup. Podgrzać, do rozpuszczenia cukru i masła, mieszając od czasu do czasu. Zdjąć z palnika, lekko przestudzić (ale może wciąż być ciepłe).
  2. Do misy miksera wsypać mąkę, sodę, przyprawy, wymieszać. Dodać przestudzoną miksturę maślano-cukrową. Zmiksować na gładką masę. Jeśli masa będzie zbyt sypka można dodać łyżkę miodu.
  3. Masę piernikową wałkować na grubość 4 - 5 mm (grubsze ściany są solidniejsze). Wycinać ściany domu, dach i komin z przygotowanych szablonów. Można wycinać na lekko oprószonej mąką powierzchni, następnie przenosić na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Ja - co bardzo mi ułatwiło pracę, ponieważ elementy są dość duże, wałkowałam i wycinałam kształty bezpośrednio na macie teflonowej, którą potem razem z ciastem przenosiłam na blachę.
  4. Piec w temperaturze 180ºC przez około 12 minut. Ważne, że brzegi powinny się zacząć wyraźnie brązowić. Odczekać chwilę (ciasto będzie miękkie), następnie przełożyć na kratkę, do wystudzenia.
LUKIER KRÓLEWSKI do sklejania i ozdabiania:

Utrzeć białko kurze z około 250g cukru pudru
oraz łyżeczką soku z cytryny, ewentualnie
zabarwić barwnikami spożywczymi
(można także użyć gotowego
lukru w proszku i postąpić
zgodnie z instrukcją
na opakowaniu).
 
- dach - prostokąt 22,5 x 11,5 cm
- ściana z drzwiami - prostokąt 20 x 10,5 cm, w tym drzwi 6,5 x 4,5
- ściana boczna szczytowa - u podstawy prostokąt 10 x 14 cm, na szczycie trójkąt o ramionach 11,11 i podstawie 14 cm\

Życzę udanych chatek!

1 komentarz:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...